Aktuális hírek

Játékosság és #jóéjtpuszi

A József Attila- és Prima Primissima díjas Lackfi János volt kedden a Bencs Villa Női szalonjának vendége, a felolvasásokkal fűszerezett, sziporkázó esten szó esett híres szülőkről, irodalmi énről, álnévről, hitvallásról és neves bébiszitterekről is.

Lackfi Jánosnak eddig több mint ötven könyve jelent meg, játékosságát nemcsak versben és prózában, de dalszövegekben is csillogtatja. Évente több mint száz fellépésen vesz részt, Facebook-oldalát 80 ezren követik, #jóéjtpuszi bejegyzései pedig valódi felüdülést jelentenek.

Az irodalom nem egy lángolás vagy egy elmekórtani állapot, hanem egy szakma – véli Lackfi János.

– Irodalmi szempontból halmozottan hátrányos helyzetű gyerek voltam, hiszen édesanyám Mezey Katalin Kossuth-díjas prózaíró, költő, műfordító, édesapám pedig Oláh János József Attila-díjas író, költő, műfordító, de ennek persze voltak/vannak jó oldalai is – mondta a Bencs Villa Női szalonjában Lackfi János, aki maga sem szűkölködik elismerésekben, sőt a felesége révén is érkezett díj a családba: Bárdos Júlia művészettörténész a Kossuth-díjas zeneszerző, Bárdos Lajos unokája.

Pancsernak lenni nem érdemes – Több tízezer könyv volt otthon, ahol azt láttam, hogy a szüleim állandóan írnak, de emellett mi teljesen hétköznapi dolgokat is csináltunk: tyúkokat tartottunk, kerítést festettünk, és mivel édesapám dzsúdóedzéseket is tartott, általában én cipeltem a szőnyeget. – Rengeteget olvastam – érdekes, de a testvéreim nem, ők mind a ketten képzőművészek lettek –, de az irodalmat gyakorlatias dolognak fogtam fel. Édesanyám a mai kortárs írók, költők nagy részét tanította, és nekem volt gyerekszobám, nem is rossz: olyan bébiszittereim voltak, mint Tóth Krisztina, Kun Árpád vagy Vörös István. – Az, hogy valakinek az apukája Messi, nem feltétlenül jelenti azt, hogy ő is az – természetesen ez az irodalomban is így van, így amikor az elkészült 120 versemből húszat megmutattam az édesanyámnak, elszántam magam arra, hogy ha azt mondja, hogy ezek nem jók, nem erőltetem a költészetet, mert szerintem pancsernek lenni nem érdemes.

Egészséges távolságot tartott – De megszületett a verdikt, miszerint érdemes ezzel foglalkoznom, és mivel nem akartam, hogy összetévesszenek az édesapámmal, nevet változtattam. Kezdetben vicces volt „álnéven” létezni a szüleim barátai és ellenségei között, a nagynevű szerkesztőkkel pedig azért tudtam egészséges távolságot tartani, mert minden irodalmi pletykát ismertem. – Nem volt tudatos döntés, hogy ennyire laza költő leszek, mert sokáig azt gondoltam, hogy az irodalmat olyan komolyan kell venni, mint ahogy azt a szüleim teszik, de sokféle hatás ért, ami miatt ez megváltozott. Nagyon fiatalon férj és apa lettem – a legkisebb gyermekünk és az első unokánk korban nagyon közel állnak egymáshoz –, és ez az irodalmi hangomra is nagy hatással volt – mondta Lackfi János, akitől dr. Körtvélyfáy Eszter műsorvezető azt is megkérdezte, mit szól azokhoz a kommentelőkhöz, akik azt írják: ilyen verseket ők is tudnának írni.

Szaktudás kell hozzá – Sokan nem hiszik, de az irodalom nem egy lángolás vagy egy elmekórtani állapot, hanem egy szakma, amiből egyébként csak kevesen tudnak megélni. Szaktudás kell hozzá: nem lehet új betűket kitalálni, a költők ugyanabból a betűkészletből tudnak csak dolgozni, mint a dilettánsok – azaz mindenki ugyanakkora eséllyel írhat verseket. – Nagy baj, hogy Magyarországon ezt nem tanítják, holott a kreatív írás tanítható. Sokan írnak, ami jó, de az igazi az lenne, hogy akin feljebb akar lépni, az megtehesse – ehhez lenne szükség az intézményesített képzésre. És ha már képzés: Lackfi János azt mondta, arra, ahogyan ma az irodalmat tanítják, nem vevők a diákok. – Azt várják tőlük, hogy úgy gondolkodjanak, ahogy a nagyapjuk nagyapja, ahelyett, hogy élményekkel kapcsolnák össze a tananyagot. A szövegek sok aspektusát meg kellene mutatni, az irodalomtörténeti halandzsák helyett pedig be kellene engedni a fiatalokat a versek mögötti világba.

Szerző: Száraz Ancsa